بزرگ ترین کارخانه تولید کننده انواع فیلترهای تصفیه آب
کارخانه تولید کننده انواع فیلترهای تصفیه آب
مشهد، میدان جانباز، برج پاژ، ساختمان اداری ۱، طبقه ۶، واحد ۶۱۴
علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی

علت بوی بد آب دستگاه های تصفیه کننده آب خانگی

امروزه با توجه به املاح معدنی سنگین موجود در آب، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود؛ اما گاهی با استفاده از این دستگاه‌ها، باز هم ممکن است مزه و بوی بد آب حس شود! در این هنگام علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟ بوی بد و نامطبوع آب تصفیه شده نشان می‌دهد که دستگاه شما دچار مشکلاتی شده است و نمی‌تواند به خوبی عمل تصفیه خود را انجام دهد. چرا که اگر عملکرد آن به درستی انجام شود؛ هیچ بوی بدی برای آب استشمام نخواهد شد. از این‌ رو اگر شما هم احساس می‌کنید آب تصفیه‌ شده‌ای که می‌نوشید؛ مزه و بوی بدی دارد؛ از آن سرسری رد نشوید و بدون فوت وقت به دنبال راهی برای رفع آن بگردید.
آنچه در این مقاله می خوانیم:

رایج ترین دلایل بوی بد آب دستگاه تصفیه خانگی

دلایل زیادی به عنوان علت بوی بد آب تصفیه خانگی شناخته می‌شوند؛ از لوله‌کشی نادرست گرفته تا اختلال در فرایند تصفیه آب یا رشد باکتری‌ها در گوشه‌ای از دستگاه تصفیه آب خانگی. دستگاه تصفیه ابتدا آب ورودی را زا فیلترهای اولیه رد می‌کند و باعث جدا شدن آلایندهای درشت می‌شود؛ سپس با رد کردن آن از دو فیلتر کربنی، ترکیبات شیمیایی آب همچون کلر را از بین می‌برد و در آخر با فیلتر کردن آب و جدا کردن ناخالصی‌های آن، مواد معدنی را به آب می‌افزاید و آن را در مخزن نگه می‌دارد.

با توجه به این فرایند هرگونه اشکال در فیلترها یا محل نگهداری آب، می‌تواند به سلامت آن آسیب بزند و باعث بوی بد آن شود. در ادامه به رایج‌ترین علت‌های بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره شده است.

  • استفاده از فیلترهای نامرغوب و بی‌کیفیت
  • عدم تعویض فیلترهای دستگاه در زمان‌های مشخص شده
  • باقی ماندن آب در مدت زمان طولانی در مخزن دستگاه
  • وجود رشد باکتری یا قارچ در مخزن دستگاه
  • وجود آلودگی خارجی در بخشی از دستگاه

چگونه بوی بد آب دستگاه تصفیه را از بین ببریم؟

به صورت کلی تشخیص منشا بوی بد آب دستگاه تصفیه خانگی به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ اما از طرفی هم ‌نمی‌توان آب گندیده را نوشید. برای همین می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، تمام بخش‌های دستگاه را مورد بررسی قرار دهید و با تشخیص علت آن، بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی را از بین ببرید.

مرحله اول

ابتدا شیر خروجی مخزن را ببینید و آب را مستقیما از شیر برداشت و محل فیلترها، از مخزن تخلیه کنید. در این زمان اگر بوی بد آب رفع شد، یعنی مخزن اشکال دارد؛ در غیر این صورت باید تمامی فیلترها را نیز چک کنید.

مرحله دوم

اگر علت بوی آب بد دستگاه تصفیه آب خانگی به خاطر مخزن آن است، بهتر است داخل مخزن را با ترکیب آب و سرکه ضدعفونی کنید و بوی بد آن را از بین ببرید. البته با این ترکیب یا آب با فشار وارد مخزن شوند تا به شستشوی بهتر آلودگی‌ها کمک کنند.

آشنایی با معروف ترین دستگاه های تصفیه کننده آب تایوانی
مطالعه بیشتر

مرحله سوم

در صورتی که بوی بد آب دستگاه تصفیه با شستشوی مخزن از بین نرفت؛ باید به سراغ فیلترهای دستگاه بروید. برای بازبینی فیلترها، باید تک تک آنها را باز کنید تا متوجه شوید کدام بخش منشا بوی بد آب دستگاه تصفیه است. زمانی که منشا آلودگی و بوی بد آب را پیدا کردید؛ اگر از فیلتر تصفیه آب بود، حتما آن را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید برای رفع کامل بوی بد آب، باید حتما هوزینگ فیلتر شسته شود و لوله‌های متصل به آن کاملا کنترل شده و شسته شوند. حتی برخی از لوله‌ها ممکن است آسیب دیده باشند که در این صورت حتما باید تعویض شوند.

انواع بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی و راهکار رفع آن

علاوه بر دلایل رایج بوی بد آب دستگاه تصفیه که عموما به خاطر وجود اشکال در فیلتر یا مخزن یا دستگاه به وجود می‌آیند؛ برخی از انواع بوی بد آب، می‌توانند به تشخیص زودتر این بو کمک کنند. از رایج‌ترین بوهایی که افراد مواجه می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- بوی تخم مرغ گندیده

آب با بوی تخم مرغ گندیده یا بوی گوگرد، وجود باکتری‌های گوگرد را در آب نشان می‌دهد که در سیستم‌های لوله‌کشی زندگی می‌کنند. با اینکه این نوع باکتری‌ها به صورت طبیعی در آب‌های زیرزمینی وجود دارند و خطری برای سلامت انسان ندارند؛ اما با بد بود کردن آب، مانع از نوشیدن آن می‌شوند. برای همین می‌توانید با چک کردن لوله‌کشی‌های دستگاه تصفیه آب، آن را از بین ببرید.

2- بوی ماهی

اگر فیلتر دستگاه تصفیه آب به خوبی عمل نکند؛ ممکن است فلز باریم را به مخزن دستگاه وارد کند و باعث بوی ماهی مانند آب شود. اگر در آب آشامیدنی خود، بوی ماهی را احساس کردید؛ از آن سرسری نگذرید چرا که می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند.

3- بوی فاضلاب

علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی گاهی ممکن است به دلیل مشکل در اجزای خارج از دستگاه باشد. به عنوان مثال هنگامی که باکتری‌های موجود را مواد غذایی یا صابون در تخلیه وجود دارند، ممکن است با باز کردن شیر آب، بوی فاضلاب را استشمام کنید. در این زمان این باکتری‌ها گاز سنگینی را به وجود می‌آورند که در نزدیکی سینک، تخلیه را پر می‌کنند و هنگامی که آب به جریان می‌افتد، باعث هدایت گاز به طرف سینک می‌شود و در نتیجه به نظر می‌رسد که آب، بوی فاضلاب می‌دهد.

انواع اتصالات دستگاه های تصفیه کننده آب
مطالعه بیشتر

نقش استاندارد فیلترهای دستگاه تصفیه آب در سلامت آب

بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی، یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که اختلال در عملکرد دستگاه را نشان می‌دهد. همچنین این بو به شما یادآوری می‌کند تا تعویض فیلترها را از یاد نبرید و به چک کردن دستگاه بپردازید. شما می‌توانید با بازبینی تک تک قطعات دستگاه، از فیلترها گرفته تا مخزن، علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی را پیدا کنید و با شستشو و تعویض کردن آنها، بوی بد آب را از بین ببرید.

پالایه سازان توس
پالایه سازان توس

کارخانه پالایه سازان توس بهترین تولید کننده فیلتراسیون و تصفیه است. صادر کننده نمونه استان خراسان. بزرگ ترین تولید کننده خاورمیانه

فیلتر ممبران صنعتی ۸ اینچ

22,500,000 تومان

/5

168,000 تومان

/5
پک ۳ عددی بلوویو

145,000 تومان

/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
حساب من

برای استعلام قیمت

1- انواع فیلترهای تصفیه آب

2- دستگاه تصفیه آب

با شماره تماس بگیرید.